Pages

Isnin, 11 April 2011

Sekolah Bebas Dadah 2012 ; Negara Bebas Dadah 2015

Pada 04/04/2011 bersamaan hari Isnin Jabatan Pelajaran Selangor telah melancarkan Penubuhan Jawatankuasa Pendidikan Pencegahan Dadah. Sejak tahun 1983, Malaysia telah mengistiharkan dadah sebagai musuh nombor satu, malangnya ancaman bahaya dadah masih di tahap membimbangkan.
Senario yang membimbangkan tersebut telah menggerakkan semua agensi kerajaan dan NGO bekerjasama dalam memastikan Negara bebas dadah pada tahun 2015. Surat Pekeliling Am Bil 1 Tahun 1985 menegaskan bahawa kerajaan tidak akan bertolak ansur dengan kegiatan penagihan dadah khususnya dalam perkhidmatan awam.
Menurut Encik Faizal bin Saat, Penolong Pengarah Kanan PPDa, Wilayah Perseketuan, 5 elemen Pendidikan Pencegahan Dadah perlu disebarluaskan dalam mencapai objektifnya seperti  perkongsian ilmu, membina kefahaman dan jati diri, membentuk sahsiah murid dan permuafakatan yang jitu dengan komuniti dalam memerangi najis dadah.
Tarikh 19hb Febuari setiap tahun telah diistiharkan sebagai Hari Anti Dadah Kebangsaan dan setiap 26 hb Jun merupakan Hari Anti Dadah Antarabangsa.
Persoalannya apakah peranan kita sebagai warga Sekolah Taman Bunga Raya 1 sebagai guru,murid, ibu bapa, penjaga malahan sebagai ahli komuniti setempat dalam usaha membenteras najis dadah yang akan menjadi ancaman jika tiada keprihatinan dari semua pihak.
'KEM BESTARI SOLAT 1/2011 TAHUN 1'

Pihak sekolah sangat komited dalam memastikan agenda Negara bebas dadah pada tahun 2015 melalui program pendidikan pencegahan dengan memainkan peranan sekolah sebagai pusat penyebaran ilmu dan sewajarnya setiap murid hadir setiap hari dengan kempen sifar ponteng sejak 2010.
Aktiviti sihat melalui kokurikulum , memastikan setiap murid diberi peluang menikmati kehidupan zaman kanak-kanak melalui penglibatan sukan, unit beruniform dan persatuan. Selain dari itu, kerja rumah terancang dan aktiviti komuniti sekolah membantu program pendidikan pencegahan dadah akan mencapai sasarannya 2012 bagi sekolah dan 2015 bagi negara.

'IKRAR MURID TAHUN 6 2011'




0 ulasan:

Catat Ulasan