Pages

Rabu, 25 Mei 2011

PENGIKTIRAFAN SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN BUNGA RAYA 1,HULU SELANGOR


Alhamdullilah, lafaz yang paling indah terucap apabila Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1 di nobat sebagai Sekolah Pemimpin ICT Peringkat Negeri Selangor sempena sambutan  Hari Guru 2011 pada 23 Mei 2011. Anugerah ini merupakan penanda aras untuk menjadikan batu loncatan seterusnya bagi mencapai impian  mantan Guru Besar Encik Hasim Saleh,   melahirkan Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1 (SKTBR 1) sebagai sekolah cemerlang pada tahun 2010 .
Kredit kepada pemegang taruh atas kepercayaan  dan sumbangan idea ,Pejabat Pelajaran Daerah Hulu Selangor http://akademikppdhs.blogspot.com/ , serta sokongan padu Jabatan Pelajaran Negeri Selangor http://www.moe.gov.my/jpnselangor/v3/ dan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Selangor btpnsel.edu.my/main  yang akan memberi impak besar kepada Kecemerlangan SKTBR 1.
Pertukaran kepimpinan bermakna keperluan pertukaran strategi mengikut kekuatan yang ada dalam mencapai hala tuju menjadikan SKTBR 1 sekolah yang terbilang. Pengurusan sekolah yang berkesan perlu dalam menghadapi pendidikan yang semakin mencabar. Ianya boleh tercapai  jika aset  SKTBR 1 seperti barisan penolong kanan, guru-guru yang berpengalaman, ibu bapa yang berkepentingan dan barisan Persatuan Ibu Bapa Guru yang sangat komited perlu digembelingkan sebaiknya.
Cabaran dalam merealisasikan impian SKTBR 1 cemerlang khususnya dalam kurikulum hanya boleh di capai jika kita mengenepikan kepentingan diri melebihi kepentingan murid-murid. Menghayati visi dan misi sekolah serta memegang prinsip jati diri sebagai pemimpin yang berkualiti adalah tunjang kepada   kecemerlangan  SKTBR 1. Setiap warga sekolah perlu produktif  serta konsisten dalam membudayakan kerja buat yang cemerlang setanding dengan kecemerlangan SKTBR 1 di dalam bidang Ko- Akademik dan Ko-Kurikulum.
Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara sebagai tema Hari Guru 2011  sinonim dengan Anugerah Pemimpin ICT kepada SKTBR 1 yang akan terus menjadikan ICT sebagai “Trademark” kepada agen perubahan dalam perkongsian, penyampaian dan penyebaran Ilmu kepada generasi muda . Tidak dinafikan  anugerah tuhan dalam  kesedian minda  mereka bagi penyerapan ilmu sebanyak mungkin umpama sebuah pustaka yang padat dengan buku-buku ilmiah berbagai bahasa dan fungsi.
Dalam konteks ini, kualiti guru berpengetahuan dan berwibawa merupakan agen penting dalam “transformasi” pendidikan sekolah kearah Keberhasilan Bidang Pendidikan Negara. “Smart partnership” yang telah terjalin antara sekolah dengan pihak swasta atau sekolah-sekolah berdekatan sebagai pemacu dalam mencapai kecemerlangan modal insan. Pendekatan, penyesuaian dan kepelbagaian dalam penyampaian ilmu relevan dengan sasaran Negara Maju tahun 2020. Kesungguhan warga pendidik dan sentuhan ajaib seorang guru insya Allah akan memberi impak kepada sekolah, hanya warga pendidik perlu bersabar menanti hasilnya samada ia dalam tempoh tertentu atau boleh melakukan lonjakan kerana rezeki itu datangnya dari Allah.

Penutup bicara kepada semua Warga Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1 dan Warga Pendidik Hulu Selangor khasnya serta semua Warga Pendidik   amnya, kita budayakan teknologi maklumat dan komunikasi sebagai agen perubahan  dalam  penyebaran  ilmu dunia dan akhirat secara formal atau tidak. Samada kita tidak mendapat insentif , sejauh mana kita berada ketika  mendidik malahan dalam serba kekurangan dan kepakaran  bukan halangan  pembudayaan teknologi maklumat dan komunisi sebagai kudapan harian.

Terima Kasih yang tidak terhingga kepada semua yang terlibat dalam menjana idea, memerah keringat serta pengorbanan masa,wang ringgit  dan tenaga akhirnya Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1, Hulu Selangor diiktiraf sebagai "Pemimpin Dalam Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT/ Negeri Selangor 2011 " hasil komitmen dan kerja buat yang berkualiti.
SELAMAT HARI GURU & SELAMAT MAJU JAYA

0 ulasan:

Catat Ulasan